wz

17. - 18.2.2008

Girona - Honza

Nastal čas uskutečnit další výlet za hranice naší vlasti. Jako cílová destinace byla po dohodě s Daliborem V., se kterým jsem výlet uskutečnil, vybrána španělská Girona. Je to historické město v Katalánsku ležící asi 80 kilometrů na severovýchod od Barcelony. Toto město jsme si vybrali z důvodu existence pravidelné linky mezi Brnem a Gironou. Tuto linku stejně jako do Londýna(STN) provozuje Ryanair.

Cesta do Girony:

Na letiště mi byl přislíben odvoz autem, tudíž jsem se nemusel zabývat v kolik mám vyrazit, abych tam dorazil tak akorát. Takhle sem pouze nasedl do auta a nechal se odvést. Na letišti jsem byl raději s předstihem, jednak proto, abych měl čas vyřešit různé komplikace, které by mohly cestou nastat a jednak abych si užil veškeré náležitosti spojené s odletem. Jak je na lince do Girony zvykem, letadlo dorazilo už asi v 9:05 oproti plánovaným 9:40. Proto jsme také vyrazili o něco dříve. Chvíli po tom, co jsme se odlepili od země se nám skoro celou cestu naskytl krásný pohled na Alpy. Toho jsem samozřejmě využil a fotil jak o závod. Let byl vcelku klidný a letadlo bylo zaplněno zhruba z 80-ti procent, což na únor není vůbec špatné.

Spotting na letišti:

Do Girony jsme přiletěli krátce před dvanáctou hodinou, tedy zhruba tři čtvrtě hodiny před plánovaným příletem. Díky tomu zbylo více času na prohlídku města. Ještě před tím jsme ale vylezli na střechu místního parkovacího domu a chvíli fotili letadla. Překvapením bylo, že na letišti nestály pouze letadla Ryanairu, jak je zde zvykem, ale i jiných společností. Byli zde např. BMI British Midland, Monarch, MyTravel Airways, ČSA(letadlo ale neletělo do Prahy, ČSA ho v zimě pronajímá jiné společnosti.), Orionair a pár bizjetů. Střecha parkoviště jako spotplac je docela dobrá, je zde pěkný pohled na stojící letadla a na runway. To vše se sluncem v zádech.

Airbus 321 ČSA                              Airbus 319 BMI

OK-CEC                                       G-DBCC

Tower                                     Airbus 321 ČSA                               Airbus 321 ČSA

OK-CEC                                           OK-CEC

Airbus 321 MyTravel Airways          Airbus 321 MyTravel Airways                Embraer 120 Orionair

G-DHJH                                           G-DHJH                                           EC-HHN

Prohlídka města:

Na letišti naše kroky mířily na autobus, který nás odveze do centra města. Tak se i stalo a my se asi za 20 minut octli na autobusovém nádraží v Gironě. Dalibor zde už loni na podzim byl, takže jsme se nezdržovali studováním mapky kudy nejlépe vyrazit a šli na jistotu. Hned ze začátku ovšem nastal nečekaný problém. Vzhledem k tomu, že byla neděle, zde byla většina obchodů zavřená a my měli docela žízeň. Zachránila nás pekárna v jedné z bočních ulic. Po doplnění tekutin jsme vyrazili směrem k židovské čtvrti tohoto asi 90-ti tisícového města. Úzké uličky a tajemná zákoutí bylo přesně něco pro mě a můj foťák! V centru se nachází několik náměstí, zdobených různými sochami, fontánami či samotnými palmami, kterých tu bylo požehnaně. Na malém kopci za středem města je katedrála s volně přístupnými hradbami. Být to u nás, tak zpoplatní nemalou částkou i to, že se na ně můžeme jen podívat. Nejen, že hradby samotné jsou velice pěkné, lemované záhony a keříky s pestrobarevnými květinami, ale byl zde i nádherný pohled na skoro celé město. Po sestupu zpět do centra a prohlídce jiné jeho části jsme se rozhodli vyšplhat na druhý místní kopec, pouze pár set metrů vzdálený od toho prvního. Vidět zde byla ona katedrála i s celým svým okolím. V podvečer byla na programu prohlídka městského parku s botanickou zahradou. Ta sice v době naší návštěvy byla uzavřená, ovšem i tak z ní bylo hodně vidět. Po prohlídce zahrady jsme se vydali  směrem k našemu hotelu, umístěnému přímo v centru města, což bylo velice výhodné. Po zabydlení jsme si ještě jednou prošli jeho okolí a nasáli atmosféru turisticky přitažlivého města(na únor zde bylo turistů docela dost). Okolo deváté hodiny jsme se vrátili zpět do hotelu s šli spát. Variantu spaní na letišti jsem po zkušenosti s Kodaní zamítl, proto ten hotel.

Cesta do Brna:

Na autobus na letiště jsme vyrazili dost brzo. Inu jistota je jistota. Barcelona Bus, jak se jmenuje tam dorazil okolo půl páté, měli jsme tedy dost času jít spottovat. Opět na střechu. Na stojánce postávalo 9 Ryanů, kteří zde měli základnu a jeden MD 82 Spanair. Po focení jsme se nezdržovali a šli rovnou přes otravné kontroly do odletové haly. Na letišti bylo na pět ráno opravdu hodně lidí. Bylo to způsobeno tím, že oněch 9 letadel se chystalo na ranní odlet z Girony do celé Evropy. Po asi hodině čekání začal nástup do letadla. To se asi během deseti minut vzneslo směr Brno. Cestou zpět jsem už skoro nefotil, jednak proto, že bylo vše stejné jako cestou tam a navíc bylo málo světla, protože se právě rozednívalo. Přistáni v Brně bylo docela poklidné až na pár drobných zachvění před cílem, kdy jsme prolétali vrstvou mraků.

Celkové hodnocení:

Dle mého názoru byl výlet velice podařený. Lety byl klidné, posádky byly příjemné. V Gironě bylo počasí vcelku ucházející, chvílemi až docela vedro. Město na mě působí typickým jižanským dojmem. Jeho prohlídku jsme za jedno odpoledne v klidu stihli nikam jsme se nemuseli honit abychom něco nezmeškali, prostě pohoda. Byl bych rád, kdybych Gironu mohl ještě někdy navštívit. Ostatním ji tedy mohu jen doporučit aby neváhali a vydali se tam, určitě to stojí za to! Kdyby jste se chtěli o Gironě a o čemkoli s tímto výletem spojeným dozvědět více, než je zde, neváhejte mě kdykoli kontaktovat na mém e-mailu, určitě vám rád poradím.